2A och Candide

Ernst fixar trädgården.
Här kommer de sista reflektionsfrågorna till boken.
Bloggfrågor till Candide ( s. 80-125)
7. Hur beskrivs kyrkans män i kapitel 24? Undersök också Voltaires relation till kyrkan. Slutligen – fundera över de kvinnor som gestaltas i boken. Hur beskrivs de och vad fyller de för funktion?
8. I nästa kapitel möter läsaren Pocucurante som är kritisk till bland annat opera och klassisk litteratur. ”Jag läser bara för min egen skull och sätter endast värde på det som passar mig./…/ Och för resten säger jag alltid vad jag menar och är synnerligen likgiltig för om andra tänker som jag.” Vad tror du att författaren vill säga med karaktären Pocucurante?
9. Pangloss berättar i kapitel 28 bland annat om hur han blev hängd, dissekerad och piskad. Han hävdar fortfarande att vi lever i den bästa av världar. ”Jag är filosof och det passar sig inte för mig att ändra åsikter.” Vad tror du att Voltaire vill ha sagt med detta?
Boken avslutas med diskussionen och det faktum att Candide och hans vänner odlar en trädgård. Hur tolkar du uttalandet att ”vi måste odla vår trädgård”?
7.Kyrkan beskrivs inte på något vidare sätt i boken. När han träffas Paquette berättar hon hur hon blev förförd av hennes biktfar. Även av broder Giroflée får man ett dåligt intryck då Paquette berättar att hon måste behaga honom. Broder Giroflées historia visar att Voltaires relation till kyrkan inte var den bästa då han säger: ... har jag varit frestad att sätta eld på klostret.. när jag var 15 år tvang mig mina föräldrar att krypa in i den vedervärdiga kåpan, bara för att pengarna. Detta kan syfta på Voltaire själv då han vid 6 års ålder blev skickad till en katolsk ord.
Kvinnorna beskrivs på ett väldigt dåligt sätt i boken. De har inget värde och blir våldtagna, slavar och säljs. Man bryr sig inte om dem, speciellt inte om de är fula. Många kvinnor ses som en trofé (Kunigunda) då Candide vill göra allt för att finna henne, men då han ser att hon har blivit ful i slutet av boken säger Candide något i stil med att han inte var så sugen på att gifta sig med henne längre.
8.Pocucurante är en väldigt förmögen man men verkar inte se hur bra han egentligen har det. Han har flera tavlor av Rafael, vilka han inte ens tycker är vackra. Han har vackra kvinnor som han kommer tröttna på imorgon. Jag tror att Voltaire vill säga att bara för att man har pengar betyder inte det att man kommer vara lyckligare och ta vara på saker mer utan motsatsen.
9.Man kan uppfatta det på två sätt. Dels kritiserar han filosofi då han menar att om man har stått ut med världens alla hemskheter så kan man fortfarande inte se det bra i livet och att filosofer inte kan medge att de inte alltid har rätt. Men samtidigt så kan man tolka det som att man inte får sluta tro på det goda i livet. Man får inte ge upp, fast att man fått genomlida flera hemska saker så måste man fortsätta tro på att något gott kan hända.
Vi måste odla vår trädgård tycker jag syftar lite på Eva och Adam i Lustträdgården. Då de var de första människorna enligt bibeln så hade de alla förutsättningar i världen. Vi måste alltså leva som om vi var de första människorna. Ta våra chanser, inte ha fördomar och leva. Inte bry oss om vem som har pengar och vem som är slav utan bara leva livet med kärlek och roliga stunder.
7) Skenet bedrar då de beskrivs som väldigt olyckliga även fast utsidan visar något annat. Candide påpekar att Giroflee verkar vara en lycklig man, men istället beklagar sig Giroflee över sitt liv. Voltaires syn på kyrkan är väldigt negativ han kritiserar den ofta.
Kvinnorna beskrivs negativt och som nästan obetydliga, att de inte är värda något och att man kan göra vad man vill med dem.
8)Att trots att han verkar ha "allt" är han olycklig. Då pengar inte köper lycka.
9)Jag tror han menar att trots allt hemskt man är med om måste man fortsätta tro och hoppas på något bättre.
Jag tolkar det som att man enbart uppnår framgång och kunskap genom vilja och arbete.
7. Kyrkans män speglas på ett negativt och sarkastiskt vis, då de bryter sina löften genom att förlusta sig med olika kvinnor. Han träffar en kvinna vid namn Paquette som han försöker övertyga Martin om att hon är lycklig, men hon faller i gråt när hon kliver över tröskeln och det visar sig att även hon speglas som en “slyna och glädjeflicka” - precis som alla andra kvinnor i boken förutom Kunigunda. “En franciskanermunk som var min biktfar förförde mig med lätthet strax efter.” Citatet visar även hur Voltaire driver med kyrkan när han pratar om teatinermunken och hur han förlustar sig på henne. Kvinnorna i boken fyller den funktion att de ger en kontrast och något som folk upprörs över och på den tiden få en ny bild av kyrkans män som inte alltid var så oskyldiga som de verkade. “[...och gå och göra mig till turk. När jag var femton år tvang mig mina föräldrar att krypa in i den här vedervärdiga kåpan...] Här är ett exempel på hur Voltaire leker med de olika religionerna som om de inte har något värde.Vid nio års ålder skickades Voltaire till en jesuitisk (katolsk orden) skola och genom hela utbildningen förlöjligade han den. Han kände väl på något sätt att han blev tvingad till den katolska ord och att det inte var hans egna val då han gestaltar detta genom att karaktärerna snabbt skiftar religioner som om de byter kappa.
8. Pocucurante är en karaktär som har allt, men som ändå är uttråkad och vet inte riktigt vad han ska göra. Han lever i tristess och eftersom han har tillgång till allt, blir han så pass förblindad att allt i hans omgivning tappar värde. Med citatet ”Jag läser bara för min egen skull och sätter endast värde på det som passar mig./…/ Och för resten säger jag alltid vad jag menar och är synnerligen likgiltig för om andra tänker som jag.” så tror jag att Voltaire vill få fram att man blir egoistisk ju mer pengar man har eftersom desto mindre behöver man förlita sig på någon annan, till skillnad från Martin som följer Candide, då Martin är en fattig man och Candide rik efter Eldorado. Voltaire visar att pengar inte kan köpa lycka, utan för mycket pengar kan ibland leda till olycklighet.
Voltaire driver med filosofen Leibniz om att även fast de mött så många människor som råkat ut för så mycket ont, så lever vi fortfarande i den bästa av alla världar. Pangloss verkar dumdristig då han efter att till och med blivit dissekerad anser att han lever i den bästa av världar som Gud skapat. Pangloss ändrar inte åsikt för att under upplysningen ansågs filosofiskt svärmeri vara felaktigt och Voltaire höll i den ståndpunkten, även fast han talar om Leibniz filosofi, i form av Pangloss.
9. Uttrycket “Vi måste odla vår trädgård” tror jag att Voltaire vill säga att Leibniz filosofi är [...väl talat...], men nu måste vi odla våra egna tankar och funderingar. Precis som Candide genom sin resa bildat egna tankar och åsikter ju mer han lärt sig på resan. Slutpoängen i boken är den motsatta som har förespråkats. Pangloss symboliserar en uppfattning om att vi lever i de bästa av världar och därför inte behöver förändra något, utan det är bara att luta sig tillbaka och låta naturen ha sin gång. Voltaire skildrar en typisk upplysningsmänniskas ideal genom Candide som menar på att det krävs hårt slit och inget filosofiskt svärmeri för att uppnå kunskap och vetskap om olika ting. Det är två bra kontraster i boken där Candides kunskap växer och visar på upplysningstidens ideal.
7. Kyrkans män speglas på ett negativt och sarkastiskt vis, då de bryter sina löften genom att förlusta sig med olika kvinnor. Han träffar en kvinna vid namn Paquette som han försöker övertyga Martin om att hon är lycklig, men hon faller i gråt när hon kliver över tröskeln och det visar sig att även hon speglas som en “slyna och glädjeflicka” - precis som alla andra kvinnor i boken förutom Kunigunda. “En franciskanermunk som var min biktfar förförde mig med lätthet strax efter.” Citatet visar även hur Voltaire driver med kyrkan när han pratar om teatinermunken och hur han förlustar sig på henne. Kvinnorna i boken fyller den funktion att de ger en kontrast och något som folk upprörs över och på den tiden få en ny bild av kyrkans män som inte alltid var så oskyldiga som de verkade. “[...och gå och göra mig till turk. När jag var femton år tvang mig mina föräldrar att krypa in i den här vedervärdiga kåpan...] Här är ett exempel på hur Voltaire leker med de olika religionerna som om de inte har något värde.Vid nio års ålder skickades Voltaire till en jesuitisk (katolsk orden) skola och genom hela utbildningen förlöjligade han den. Han kände väl på något sätt att han blev tvingad till den katolska ord och att det inte var hans egna val då han gestaltar detta genom att karaktärerna snabbt skiftar religioner som om de byter kappa.
8. Pocucurante är en karaktär som har allt, men som ändå är uttråkad och vet inte riktigt vad han ska göra. Han lever i tristess och eftersom han har tillgång till allt, blir han så pass förblindad att allt i hans omgivning tappar värde. Med citatet ”Jag läser bara för min egen skull och sätter endast värde på det som passar mig./…/ Och för resten säger jag alltid vad jag menar och är synnerligen likgiltig för om andra tänker som jag.” så tror jag att Voltaire vill få fram att man blir egoistisk ju mer pengar man har eftersom desto mindre behöver man förlita sig på någon annan, till skillnad från Martin som följer Candide, då Martin är en fattig man och Candide rik efter Eldorado. Voltaire visar att pengar inte kan köpa lycka, utan för mycket pengar kan ibland leda till olycklighet.
Voltaire driver med filosofen Leibniz om att även fast de mött så många människor som råkat ut för så mycket ont, så lever vi fortfarande i den bästa av alla världar. Pangloss verkar dumdristig då han efter att till och med blivit dissekerad anser att han lever i den bästa av världar som Gud skapat. Pangloss ändrar inte åsikt för att under upplysningen ansågs filosofiskt svärmeri vara felaktigt och Voltaire höll i den ståndpunkten, även fast han talar om Leibniz filosofi, i form av Pangloss.
9. Uttrycket “Vi måste odla vår trädgård” tror jag att Voltaire vill säga att Leibniz filosofi är [...väl talat...], men nu måste vi odla våra egna tankar och funderingar. Precis som Candide genom sin resa bildat egna tankar och åsikter ju mer han lärt sig på resan. Slutpoängen i boken är den motsatta som har förespråkats. Pangloss symboliserar en uppfattning om att vi lever i de bästa av världar och därför inte behöver förändra något, utan det är bara att luta sig tillbaka och låta naturen ha sin gång. Voltaire skildrar en typisk upplysningsmänniskas ideal genom Candide som menar på att det krävs hårt slit och inget filosofiskt svärmeri för att uppnå kunskap och vetskap om olika ting. Det är två bra kontraster i boken där Candides kunskap växer och visar på upplysningstidens ideal.
7.
Voltaire var en nytänkande av sin generation och ifrågasatte gärna tron. Detta kan man spåra i hans böjelser för Leibniz filosofi. Men likt många andra författare så kan man endast uppfatta hans riktiga tankar genom att granska hur olika karaktärer blir skildrade i hans böcker. I Candide gestaltas den katolska kyrkans män som några som bryter mot sina löften om kyskhet Munken Giroflée bär i hemlighet också på ett hat för den orden som han är medlem i.
Kvinnorna är redskap för bokens fortgång. De har inga intellektuella gåvor utan är endast belönade med kroppsliga behag. Dock pekar Voltaire på att de utsätts för hemskheter då han ständigt beskriver hur de blir taga till slavar och utsatta för övergrepp.
8.
Pocucurante vill beskriva sig själv som en livsnjutare med allt för god smak för det finaste. Han är medveten om de olika privilegier han har som omåttligt rik men kan inte förstå varför han inte uppskattar dem. Jag tror att han bär på en inre osäkerhet som han försöker dölja genom att vara snorkig.
Jag tror att han vill tala om hur man inte blir lycklig av pengar och andras väg till eufori funkar inte för alla. Det är som att ha valet att äta tårta till frukost varje dag. Majoriteten hade antagligen tackat ja men efter veckor av grädde och sylt till frukost hade det inte känts festligt längre och principen av tårta hade helt varit förstörd. Man hade då inte kunnat uppskatta det längre då det blev en del av det vardagliga livet.
9.
Som filosof måste man stå fast vid sin åsikt eftersom det är den man lever på. Om man representerar den mest tänkande gruppen i samhället så får man kanske inte så stor bekräftelse om man ständigt ångrar sig och hävdar att man har fel.
Jag tror att uttrycket beskriver hur vi måste ta hand om det som föreskrivits oss och ta ansvar. Om man inte vattnar sina krukväxter dör de. Jag tror också att det handlar om hur man som egen drivkraft kan åstadkomma stora framgångar.
7.)
Kyrkans män beskrivs som att vara väldigt egen sinnade och hemska typer. Dem använder Guds namn och folks god trohet för att lura till sig så mycket mycket pengar dem kan till den egna plånboken. Kvinnorna i boken tycks enbart vara värderade efter sin skönhet och om dem inte är vackra så duger dem endast som slavar. När Candide i slutet av boken åter träffar Kunigunda så beskrivs hon bara som ful och grinig, vilket säger en hel del om kvinnosynen i boken.
8.)
Jag tror att karaktären Pocucurante är en parodi på upplysningens överklass som hade all materiell rikedom man kan tänka sig men ändå inte var lycklig.
Jag tror att Voltaire vill visa att lycka inte kommer av rikedomar och ting, utan att människan blir gladast över att få vara del av något som man är stolt över. något som jag har lagt ner mycket tid på att göra kommer få mig att känna mig mycket bättre och gladare än om jag skulle få samma sak given till mig utan att få ha kämpat för det.
9.)
Pangaloss uttalande om att han fortfarande tror på sin filosofi även om han har blivit utsatt för så mycket som visar på motsatsen tycker jag är ett tecken på mänsklighet eftersom att det ibland kan vara lättare att ha en fast punkt i livet så som en filosofi även om man inte alltid tror helhjärtat på den. Däremot så tror jag inte att det är detta som Voltaire vill påvisa med Pangaloss förvirring. Jag tror att Voltaire vill säga att filosofi är överskattat och vi människor spenderar för mycket tid på att fundera över anledningar och meningen med livet, istället dör att bara leva våra liv i nuet och ta det som det kommer.
Jag tror att uttrycket att ta hand om sin trädgård betyder att vi kan va mycket lyckligare genom att leva simpelt och uppskatta vardagens skönheter istället för att spendera våra liv i en jakt på troféer och rikedomar som vi tror ska göra oss lyckliga.
7. Då Voltaire genom tvång spenderade en tid i en katolsk skola så är det föga förvånande att det går att finna en del kritik mot både religion och dess utövare i denna fabel. I kapitel 24 beklagar sig en munk över sitt öde och uttalar sig sedan som följande: "Det är sant, att jag hållit några dåliga predikningar som givit mig litet pengar, varav priorn stulit hälften.." vilket kan tolkas som ett erkännande på att det enda ljus han ser med sitt yrke är den lilla inkomst han tjänar på att lura i andra sådant han själv inte tror på. Dessutom brukar de pengar som tjänas in under predikningar vara menade som allmosor, inte lön till prästen.
8. Jag tror att Pocucurante var gjord som en satir av alla de kritiker som inte gör annat än hittar fel i andras konstnärliga verk. Han symboliserar även högfärdighet och egoism.
9. Jag tror att Pangloss uttalande var menat som en hån åt Leibniz och ett sätt att kalla honom trångsynt. Kanske ansåg Voltaire att han motbevisat Leibniz men att denne ändå höll fast vid sin åsikt. Uttrycket "Vi måste odla vår trädgård" tolkar jag som : Vi skapar själva våra förutsättningar(och påverkar därmed vårt öde)
Glömde skriva namn igen:p
Kyrkans män beskrivs som väldigt elaka och giriga människor. Detta eftersom de utnyttjar sin position för att vinna människors förtroende och pengar. Kvinnorna är riktiga olycksfåglar och råkar ständigt ut för hemskheter. De bedöms efter sitt utseénde och ett tydligt ett exempel på att det är så är i slutet av boken när Candide träffar Kunigunda åter. Han har tidigare i boken beskrivit hur mycket han älskar henne och när han får träffa henne och hon inte längre har ett anständigt utseénde vill han inte plötslig.
2.Det han menar med det är väl egentligen att lycka inte går att definera. Det är nog många andra som anser att han är lycklig eftersom han har dyrbara tavlor och vacka kvinnor men för honom är inte detta lycka.
3. Att pangaloss fortfarande vidhåller vid sin filosofi tror jag beror på att han helt enkelt tror att vi lever i den bästa världen. Även om inte alla människor får leva ett liv i frid och fröjd så är jorden helt enkelt det bästa.
Att ta hand om sin trädgård innebär att man hela tiden måste sköta om sig själv för att trädgården(själen) ska må bra.
Kyrkans män beskrivs som väldigt elaka och giriga människor. Detta eftersom de utnyttjar sin position för att vinna människors förtroende och pengar. Kvinnorna är riktiga olycksfåglar och råkar ständigt ut för hemskheter. De bedöms efter sitt utseénde och ett tydligt ett exempel på att det är så är i slutet av boken när Candide träffar Kunigunda åter. Han har tidigare i boken beskrivit hur mycket han älskar henne och när han får träffa henne och hon inte längre har ett anständigt utseénde vill han inte plötslig.
2.Det han menar med det är väl egentligen att lycka inte går att definera. Det är nog många andra som anser att han är lycklig eftersom han har dyrbara tavlor och vacka kvinnor men för honom är inte detta lycka.
3. Att pangaloss fortfarande vidhåller vid sin filosofi tror jag beror på att han helt enkelt tror att vi lever i den bästa världen. Även om inte alla människor får leva ett liv i frid och fröjd så är jorden helt enkelt det bästa.
Att ta hand om sin trädgård innebär att man hela tiden måste sköta om sig själv för att trädgården(själen) ska må bra.
7. kyrkans män beskrivs som negativa, som om de inte bryr sig om gud utan bara har hamnat i klostret på något sätt, sedan att de använder kvinnor som de behagar och suger ut pengar gör det inte mycket bättre, jag skulle vilja säga att voltaire har en negativ syn på kyrkan och dess män. Kvinnorna i boken gestaltas oftast som väldigt vackra i deras unga ålder men när de väl blir äldre så är de fula och inte så "värdefulla" längre
8 jag tror att han vill vissa att man inte kan få allt av pengar, att man kan tröttna på livet även om man lever i lyx. det känns som om han är påhittad för att vara en parodi på överklassen.
9
jag tror att han vill säga att han har trott på sin filosofi och han lever fortfarande, alltså något budskap om att man ska göra det man tror på för det kommer man längst på.
jag tror att han menar att vi måste ta lärdom av det som hänt och "odla" vidare på våra upplevelser, ungefär som att odla på sina tolkningar av världen.
7. kyrkans män beskrivs som negativa, som om de inte bryr sig om gud utan bara har hamnat i klostret på något sätt, sedan att de använder kvinnor som de behagar och suger ut pengar gör det inte mycket bättre, jag skulle vilja säga att voltaire har en negativ syn på kyrkan och dess män. Kvinnorna i boken gestaltas oftast som väldigt vackra i deras unga ålder men när de väl blir äldre så är de fula och inte så "värdefulla" längre
8 jag tror att han vill vissa att man inte kan få allt av pengar, att man kan tröttna på livet även om man lever i lyx. det känns som om han är påhittad för att vara en parodi på överklassen.
9
jag tror att han vill säga att han har trott på sin filosofi och han lever fortfarande, alltså något budskap om att man ska göra det man tror på för det kommer man längst på.
jag tror att han menar att vi måste ta lärdom av det som hänt och "odla" vidare på våra upplevelser, ungefär som att odla på sina tolkningar av världen.